Googles Panda-opdatering har slået ned på mange websites – men hver gang et website ryger ned, ryger et andet website op på bekostning heraf.
Du har mulighed for at vende Googles Panda-opdatering til din fordel ved at reagere hurtigt på den.
Herunder får du 4 gode tips til, hvordan du kan vende Panda-opdateringen til dit bedste.
Sidens hastighed
Et sløvt website er et dårligt resultat for brugeren – og formålet med at sætte Googles panda fri i første omgang var for at befri brugeren for så mange dårlige resultater som muligt i søgemaskinen.
Hastighedsoptimering er et svært og særdeles teknisk felt. Med mindre, at ord som caching, php-handles og sammenlægning af CSS-filer siger dig noget, er det et felt, du med fordel kan lade eksperterne om at tage sig af.
Hastighedsoptimering betyder utroligt meget for brugeroplevelsen og er undervurderet af majoriteten af alle websiteejere.
Husk mobiltelefonerne
Flere og flere af dine besøgende kommer fra et mobilt website. Dem skal du også huske på, når du bygger dit website.
Lav en responsiv version af websitet, hvor der er færre elementer at loade for brugerne af en mobiltelefon. Overblikket stiger, læsbarheden stiger og deres vurdering af dit site stiger. Det kan Google godt se, når de sporer brugernes adfærd på dit site.
Som noget nyt er Google begyndt at devaluere visse sites i de mobile søgninger, fordi at de giver så dårlige resultater til mobile brugere, mens deres placeringer var opretholdt i almindelige computer-søgninger. Det er din mulighed for at overhale konkurrenten uden et responsivt webdesign.
Undgå duplicate content
Det er sagt før, men duplicate content er stadig en af de væsentlige årsager til, at mange websites har problemer i søgeresultaterne.
Det gør ikke situationen bedre, at duplicate content ofte skabes uden, at det har været intentionen fra webmasteren. Ens CMS kan nemt generere duplicate content af sig selv. Det opdager man måske ikke nødvendigvis som bruger, men søgemaskinerne opdager det på lyn-tid.
Og efter Panda-opdateringen har duplicate content gjort skade på hele websitet og ikke blot den enkelte underside, der egentligt havde duplicate content på sig til at starte med.
Du kan opdage duplicate content på dit website med flere forskellige værktøjer eller hyre en professionel SEO-mand til at hjælpe dig. Af værktøjer bør nævnes Siteliner og MOZ.
Undgå overoptimering af dine søgeord
Sidst, men ikke mindst, er overoptimering af søgeord en invitation til at lade en gal panda gå løs på ens website.
For år tilbage var det normalt at have søgeordstæthed med ind i overvejelsen af dit websites tekster. Det i dag er et levn fra fortiden. Det er ligeledes overoptimering af søgeord på billeder, i titel og så videre.
Hvis du prøver at gøre det alt for tydeligt for Google, hvad du ønsker at ranke på, sker dette til skade for de besøgende. De besøgende, der rent faktisk skal ind på siden.
Derfor ender du også med at få færre faktiske besøgende.
Hvis du i stedet skaber indhold og websites efter at løse brugerens udfordring i søgemaskinerne – og det kan sagtens være ved at sælge dem en ydelse – vil du også få tilsvarende høje placeringer serveret.