Duplicate content er mere skadeligt end nogensinde før

Duplicate content – det, at have ens indhold til stede på flere undersider eller flere domæner – har altid været skadeligt. Det har aldrig været muligt at få ens indhold til at ranke på forsiden af Google, hvis man havde stjålet eller kopieret indholdet fra Wikipedia eller konkurrenten.

Men hvor det tidligere blot betød, at man ikke kom op at ranke med den specifikke underside, der var ramt af duplicate content, kan det nu som noget relativt nyt gå ud over hele domænet. Det er en af de store ændringer Google Panda førte med sig allerede ved første opdatering i februar 2011, og som er blevet bekræftet og bevist ad mange omgange indtil da.

Derfor er du nødt til enten at skrive unik tekst til hele dit website eller at noindexe de af dine sider, der har duplicate content.

Skabes ikke nødvendigvis med vilje

Et af de store problemer med duplicate content er, at det ikke nødvendigvis bliver skabt med vilje. Det er et fåtal af sagerne blot, hvor DC bunder i, at man bevidst har kopieret en konkurrent eller side i samme branche. Ofte skyldes det tekniske årsager.

To af de meget populære CMS’er i dag i form af WordPress og Magento skaber helt automatisk duplicate content, hvis man som webmaster ikke passer på. Og Google vurderer desværre ikke ens resultater efter ens gode intentioner.

Det lange og hårde træk med DC

Ens bedste mulighed som websiteejer er at slette alt duplicate content på ens side – og så erstatte det med unik tekst i stedet.

Det er meget vitalt ikke blot at slette alt indholdet og så have intet indhold tilbage på siderne. Tomme sider kan nemlig, ligesom sider med duplikeret indhold, skade et helt domæne efter Google Panda-opdateringen.

Når du sletter duplicate content fra dit site, skal du derfor sørge for at erstatte med unik tekst.

Det kan tage mange timer at skrive dette indhold selv, og en mulighed er derfor at hyre enten permanent hjælp eller finde en freelancer til at hjælpe en med det hårde tekstarbejde.

Det tager lang tid at rette op på duplicate content, når der skal skrives unikke tekster til det hele. Men når man gør det dæmmer man op for to problemer:

Ikke alene undgår man at blive straffet af en senere Google Panda-opdatering – men man gør også ens site væsentligt stærkere med flere indekserbare sider til gode for ikke blot undersiderne, men hele domænet. Man giver de besøgende væsentligt flere indgange fra søgemaskinerne.

At fjerne duplicate content og at skrive unikke tekster er altså ikke nødvendigvis en præventiv aktion så meget som en måde at tjene endnu flere penge på ens website. Det skal blot gøres – og det kan være et langt og sejt træk, hvis ens site er hårdt ramt af tomme sider eller duplicate content.

Tomme sider og duplicate content er dårlige resultater

Hele baggrunden for, at du som websiteejer kan blive straffet for duplicate content og tomme sider er, at det er dårlige søgeresultater for Google. Det ene resultat indeholder slet ingen information til brugeren og det andet resultat kan man finde andetsteds (hvor det tilmed, sandsynligvis, var til stede først).

Det kræver mere at få topplaceringer i Google den dag i dag – men der er også mere at hente på det tilsvarende.