Er dit site jack of all trades – og masters of none?

Et gammelt ordsprog lyder: ”Jack of all trades, master of none”.

Det beskriver situationen, hvor du er god til lidt af det hele – men ikke rigtigt god til noget af det. Skal vi føre dette over på dit website, ville et ”jack of all trades, master of none”-site beskæftige sig med biler, rejser, jura og sundhed på ét og samme domæne.

Der er lidt information til det og det – men siden går ikke rigtigt i dybden med noget af det. Du finder ikke de bedste guides til sundhed, rejser og biler på samme domæne.

Og det ser Google nu ud til at slå ned på med den seneste opdatering og udrulning af deres Panda-algoritme.

Kigger på resten af domænet

Google vil gerne vise det bedste søgeresultat. Det bedste resultat findes ofte på et specialiseret website, hvor eksperter har sat sig sammen og beskrevet det, søgemaskinebrugeren leder efter. Her er Google begyndt at lægge mere vægt på, om resten af ens domæne handler om samme emne som den enkelte side – eller om man breder sig over det hele.

Om man er en sand ekspert på ét emne – eller om man skriver vidt og bredt om det hele uden nogensinde at gøre det eminent godt på bare et af emnerne.

Store, brede sider straffer hårdt

Google kørte deres Panda 4-filter gennem søgeresultaterne fra 20. Maj 2014 og cirka en uge frem. Da støvet havde lagt sig, kunne vi se hvem, der havde taget de største tab – og der var især tale om prissammenligninger og de sites, der havde information om alt.

Således blev den suverænt største taber ask.com, der har specialiseret sig i at have brugergeneret indhold om alt – sjældent reelle eksperter, dog.

Ask.com tabte over natten en tredjedel af deres trafik. Den tidligere søgemaskinekonkurrent til Google, der i dag er et ”spørg og få svar af brugerne”-site, er bragt i knæ som følge af manglen på ekspertskrevet, godt indhold.

En stor mulighed for din virksomhed

Hvad der er en mands død, er en anden mands brød.

At nogle af de største sites forsvinder fra Googles første side er en oplagt mulighed for at du kan vinde op med din hjemmeside og din virksomhed.

Nøglen er ikke at brede dig ud over det eget område. Du er ekspert på ét område. Hvis du bruger tid på at skrive de bedste guides, brugeren kan finde på internettet, vil din side også blive belønnet i søgemaskinerne.

Pak dit indhold godt ind

Godt indhold gør det dog ikke alene – du har også brug for et velfungerende website.

Velfungerende har to betydninger i forhold til søgemaskinerne:

  • Brugerne er glade for din side og finder svar på deres spørgsmål. Google kan se, at brugerne får svar og promoverer din side i søgeresultaterne. Google leverer en god oplevelse til brugeren og du får en potentiel kunde ind på siden.
  • Google er glad for din side, når Googles robotter har mulighed for at ”crawle” din side. Det betyder, det skal være muligt at finde en oversigt over alle dine sider, at din side er vel kodet, at serveren svarer hurtigt og en række andre faktorer.

Især det sidste kan være svært at efterleve, hvis ikke man i forvejen beskæftiger sig med internettet – her kan det derfor være en fordel at hyre hjælp fra en ekspert i nogle timer.