Forskellen på Panda og Penguin

Googles Panda-opdatering er meget anderledes fra Googles Penguin-opdatering. Hvad de har til fælles er, at de begge er opkaldt efter sort-hvide dyr. De går efter to forskellige ting og medførte forskellige konsekvenser for søgemaskineoptimering.

Herunder er det muligt at danne sig et indtryk af de forskellige opdateringer, og hvad de har ført med sig af ændringer.

Hvad Panda slog ned på

Pandaen blev første gang sluppet fri over søgeresultaterne i februar 2011.

Målet var her at ramme tynde sider, sider med dårligt indhold, overoptimerede sider (med for høj keyword density m.v.) samt de såkaldte content farms. Pandaen er en af de vigtigste opdateringer, Google nogensinde har lanceret, og den slog første gang ned med ændring af hele 11 % af søgeresultaterne.

Panda var på mange måder en simpel opdatering: Hvis du havde meget lidt indhold, og det samtidigt var af lav kvalitet, ville dit site blive devalueret. Det var på den måde også en meget fair opdatering, da en masse dårlige søgeresultater blev smidt ud til gode for den almindelige brugeroplevelse af søgemaskinen.

Pandaen er siden da blev genopfrisket og opdateret mere end 25 gange op til midten af 2013.

Hvad Penguin slog ned på

Pingvinen blev første gang sluppet løs den 24. april 2012. Siden da har en række mindre pingviner ramt, mens den anden store pingvin blev lanceret 22. maj 2013. Begge de store opdateringer har haft under 3 % nedslag i søgeresultaterne.

Pingvinen kiggede ikke på ens indhold – den kiggede i stedet på den anden vigtige SEO-faktor, nemlig de indgående links.

Det var her ikke et problem at have dårligt indhold; det skulle pandaen nok snuppe. Men havde man erobret søgemaskine-placeringer med godt indhold og dårlige links til at booste det, kunne man nu komme i klemme.

Overoptimerede ankertekster, unaturligt mange do-follow links og alt for mange irrelevante links var blot tre af de områder, Googles oprindelige penguin-opdatering slog ned på.

Siden da er flere og flere sites blevet ramt i og med at kravene for, hvornår Google vurderer man har forsøgt at manipulere søgeresultaterne, er blevet mere og mere strikse.

Hvordan du undgår såvel Penguin som Panda

Det er relativt simpelt at undgå begge dyrene fra Googles zoologiske park – det handler om at skrive indhold til brugeren i første række og være realistisk i din linkbuilding.

Hvis du skriver indholdet med det formål, at brugeren får svar på sine spørgsmål, du undgår duplicate content, du undgår tomme sider og du ikke overoptimerer bare enkelte tekster på dit domæne, går du effektivt fri fra pandaen. Dit site vil blive vurderet til at være af tilpas kvalitet til at blive medtaget i Googles indeks.

Hvis du samtidigt med din linkbuilding sørger for blot at lave relevante links til dit website, at du linker med en naturlig ankertekst, at du ikke laver 1000 links den første dag i måneden for så ingen at lave resten af måneden og så videre, kommer du også i mål for så vidt angår dette parameter.

Hvis du sætter brugeren først og derudover laver links til dit website, du ikke ville have noget imod at vise dine venner på Facebook, er du så godt som sikker på at gå fri af fremtidige Panda- og Penguin-opdateringer – du vil tværtimod stige, når dine konkurrenter falder på stribe!