Siden Google for første gang i 2011 rullede Panda-algoritmen igennem søgeresultaterne er der sket meget.
Men en ting er sikkert; der kommer fortsat flere udrulninger af filteret til.
Den seneste er blot få uger gammel og den næste rammer os sandsynligvis inden tredje kvartal af 2015.
Vi har kigget lidt på de tendenser vi ser gennem de seneste Panda-opdateringer og kommer med et par gode råd til dig, der arbejder med Pandaen og søgemaskineoptimering til daglig.
Bedre på dansk
Den største tendens er, at Google er blevet bedre til at implementere Panda-opdateringen på dansk.
Pandaen sigter blandt andet efter dårligt indhold. Danmark er et småt marked for Google og forståelsen for det danske sprog og de danske søgeresultater er derfor begrænset i forhold til det engelske marked.
Det har været en fordel for dem, der gik mod de retningslinjer Pandaen står for (længere herom nedeunder). Men Google udvikler sig i et tempo ligeså hurtigt som resten af internettet og er nu ved at komme rigtigt godt efter det.
Googles tendens til at bruge flere bruger-data som bouncerate, hvor meget en bruger klikker rundt på din side og om der søges efter samme søgestreng efter besøget på din side betyder, at søgemaskinen har mere data at gøre godt med. Mere data, der kan fortælle om lige netop dit resultat har hjulpet brugeren videre eller ej.
Leverer du et godt resultat for brugeren og har du styr på din Google optimering er dette gode nyheder for dig. Det betyder nemlig, at du kommer til at stige, når dine konkurrenter, der benytter sig af de tvivlsomme metoder falder. En mands død er en anden mands brød – især, når det kommer til de organiske resultater i Google.
Kan slå ned på et helt domæne
Pandaen har fra starten af kunnet slå ned på et helt domæne, selvom problemet begrænsede sig til et område på siden.
Sådan er det stadig.
I dit daglige arbejde med Google optimering skal du således være opmærksom på, at selv ikke en del af din side må gå imod, hvad Pandaen æder sig igennem. Det vil sige:
- Tomme sider
- Sider, hvor der alene er billeder, video, iframes og andet indhold med begrænset indeksering
- Sider med tekst af meget dårlig kvalitet (høj bouncerate, lav tid brugt per side i Google Analytics)
Bliver du først ramt kan det gøre lige så ondt som ved den allerførste Panda-opdatering.
Recovery tager tid
Det tager (fortsat) lang tid at komme sig, hvis først Pandaen har set sig sur på dig.
Mange beretter, at du er nødt til at vente tidligst til næste udrulning af algoritmen før end det er muligt for dig at komme ud af kløerne på dyret.
Det kan tage alt fra få uger til et halvt år – og et halvt år er lang tid at vente for en virksomhed, der baserer en stor del af sin forretning på de organiske søgeresultater. Så lang tid at det for nogle ikke vil være muligt at klare.