Der har nu været et tocifret antal Panda-opdateringer. Alle sammen har fokuseret på sidernes kvalitet – hvis din side var af lav kvalitet, var det Panda-opdateringernes formål at devaluere din sides værdi i søgeresultaterne.
Google er ikke færdig med at udsende Panda-opdateringer, og vi kan kun gætte på, hvad de kommende af slagsen kommer til at indeholde. Herfra vil vi dog gerne komme med et bud. Et bud på, hvad du skal forvente af de kommende Panda-opdateringer, og hvad de kommer til at betyde for dig og dit site.
Og vigtigst af alt, hvad du kan gøre for at forberede dig på dem.
Strammere fokus på kvalitet
Google får stadig flere parametre at måde brugervenlighed og kvalitet på – og de får mere data til deres forskellige parametre. Hver gang du får en besøgende på dit site (eller i hvert fald tæt på) bruger Google denne brugers adfærd til at vurdere dit website.
Hvis dine besøgende forlader dit website meget hurtigt, slet ikke klikker sig rundt og endda ikke formaster sig til at scrolle ned og læse teksten på indgangssiden sender dette alt sammen signaler til Google om, at dit søgeresultat er meget lidt værd for brugeren.
Hvis du ved, at kvaliteten på dit website er ringe, kan du derfor gå i gang med et langt og sejt træk i forhold til at omskrive indholdet. Det er dog ikke din førsteprioritet – den kan du læse herunder:
Hårdere straf for DC og tomme sider
Vi kan meget vel regne med, at de kommende Panda-opdateringer bliver endnu mere strikse for så vidt angår duplicate content og tomme sider.
Begge ting er allerede blevet straffet i eksisterende opdateringer.
Tomme sider, hvor der intet eller meget lidt indhold er på siden, er et dårligt søgeresultat. Brugeren får ingen information på en sådan side.
Duplicate content er essentielt set indhold, der findes andre steder – og hvis et af de andre steder enten havde det først eller har et væsentligt stærkere domæner end dig, ender du med at sidde med det korte strå.
Der skal mindre og mindre duplicate content og færre og færre tomme sider til for, at du på et tidspunkt bliver ramt af en Panda. Det punkt kan sammenlignes med de hyppige Penguin-opdateringer, hvor der skal færre og færre skadelige links til at blive ramt af de opdaterede algoritmer.
Du har mulighed for at finde dine tomme sider enten ved hjælp af et SEO-værktøj, ved at gå de sider, du finder ved at lave en site:domænenavn.dk-søgning eller ved at tage kontakt til en SEO-ekspert for at få hjælp til det praktiske.
Værktøjer som Siteliner og MOZ kan bruges til at finde duplicate content.
Store sites er gode sites
Man kan også mistænke Google for at fortsætte deres trend med de seneste opdateringer i forhold til et domænes størrelse – des flere sider, et domæner har med unik tekst, des bedre et domæne, er der også tale om.
Store domæner der kan give brugeren svar på nærmest samtlige søgninger er også næsten per definition bedre resultater i søgemaskinen. Trenden er tydelig med sider som Wikipedia, DR.dk og lignende.
Du har mulighed for at forberede dig og få det bedste ud af de kommende Panda-opdateringer ved i god tid at skrive godt indhold og få udryddet duplicate content samt tomme sider på dit domæne. Det er et langt og sejt træk, men du kommer foran konkurrenterne i sidste ende!