Hvor omfattende en SEO tilstandsrapport er er en grænse, der hele tiden bevæger sig.
Med de seneste års opdateringer er det nu vigtigere end før, hvordan din side er kodet op, hvor meget der kan indekseres og hvor meget, der egentligt bør indekseres.
Lad os give dig et eksempel på, hvorfor en vital del af alle webshops ikke bør indekseres mere end én gang – og hvordan mange mini-søgemaskiner med forkert opsætning skyder sig selv i foden og hindrer besøgende fra Googles organiske søgemaskine.
Dette er ting, en SEO tilstandsrapport fra en dygtig SEO-konsulent bør afdække også i din forretning!
Bør kun indekseres én gang – menu i din webshop
Filtreringen af produkter på en almindelig webshop er en vigtig funktion. Det hjælper brugeren til at finde præcist hvilket stykke tøj eller hvilken film, der ledes efter.
Der er dog en fælde.
Mange shopsystemer genererer en helt ny URL for hver parameter, der sættes på søgningen.
På denne måde opstår en stor mængde duplicate content, da søgeresultaterne vil være tæt på identiske for hvert parameter. Især for tøj-webshops med mange parametre (pris, størrelse, farve, type) skal passe på her.
Du kan i stedet for almindelig filtrering sætte din side op til at filtrere søgeresultaterne med javascript. På denne måde sker filtreringen på brugerens computer og ikke med et nyt kald til serveren og en ny URL til følge.
Således har du fortsat kun én URL per kategori – og ikke et eksponentielt voksende antal identiske og indekserbare kategorier afhængigt af dine filtreringsmuligheder.
At ”omkode” menusystemet i en webshop er en betragtelig, men ikke uoverskuelig udfordring – og alternativet med alt for mange kategorier og SEO-problemer til følge er værre.
Bør altid indekseres – Søgeresultater
Lad os sige, du har en side, hvor du sammenligner fx flypriser eller hotelpriser.
Hvis ikke du er en stor virksomhed trækker du denne data fra en af de eksisterende spillere på markedet som Momondo, Hotels.com, SkyScanner, Travelmarket eller lignende.
Her skal du passe på.
Hvis du integrerer søgeresultaterne ind på din side i form af en iframe eller javascript, der først indlæses efter brugeren har indlæst siden, kan Google ikke læse søgeresultaterne.
Google kan således slet ikke se, hvad du viser på din sammenligningsside – andet end din kategoritekst.
Som enhver SEO-konsulent ved er indhold der ikke indekseres, men som er en vital del af siden, meget farligt.
Du vil opleve problemer med at rangere, da du i Googles øjne ikke leverer lige præcis hvad brugeren søger efter – nemlig en liste over priser og muligheder inden for fx hoteller eller fly.
Du har naturligvis mulighed for at udbedre situationen med den rigtige kode og opsætning. Men det kræver, at du kender til problemet og reagerer på det. Din udvikler skal bruge noget tid før det bliver godt.
Dette er blot to eksempler af mange. En dygtig SEO-konsulent med fokus på det tekniske vil i en tilstandsrapport afdække dette SEO-problem!