Overoptimering i en Panda-verden

Der er ikke noget galt i at optimere ens side til søgemaskinerne og gøre den så relevant for brugerne som muligt. Men overoptimering er en farlig vej at begive sig ned af – især efter Googles Panda-opdatering har ramt os igen og igen (25-26 gange per skrivende stund, ultimo juli 2013).

Pandaen gjorde op med tynde sider og dårligt indhold – og overoptimeret indhold, som er lavet til søgemaskinerne og altså ikke brugeren. En tættere definition på dårligt indhold end indhold skabt til søgemaskinerne i første række finder vi ikke.

Overoptimering i en nøddeskal

Det er ingen hemmelighed, at man skal have det søgeord, man ønsker at ranke på, vel repræsenteret på ens side.

Det betyder, at søgeordet skal indgå i sidens såkaldte title tag, at det skal indgå i teksten og at det gerne skal have noget med eventuelle videoer og billeder på siden at gøre også. Men det er muligt at gøre lidt for meget af det gode, når du kommer til ens søgeord.

For blot få år tilbage var en almindelig anerkendt strategi i søgemaskinerne at skrive tekster, hvor den såkaldte KWD – KeyWord Density – skulle være på 5-10 %. Hele fem til ti procent af ens tekst skulle altså bestå af det faktiske søgeord.

Det skabte en svært læsbar tekst, som brugeren ikke fik særligt meget ud af – men til gengæld var det muligt relativt nemt at få denne tekst op at ranke på side 1 i søgemaskinerne.

Det blev der gjort op med, da Googles Panda ramte for første gang og i mange af de efterfølgende Panda-opdateringer.

Google er blevet utroligt dygtige til at spotte overoptimering. Prøver du derfor lidt for hårdt at komme op på dit søgeord, ender det modsatte ofte med at ske: din side ryger ud i, hvad man bedst kan beskrives som Googles limbo – en reference til filmen Inception af Christopher Nolan om et område mellem tid og sted, hvor intet er og eksisterer.

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt dit site er “overoptimeret”, kan du med fordel prøve at læse teksten højt for dig selv. Lyder det helt håbløst skal du have omskrevet dine tekster.

Skriv til brugerne først

Hvis du vil have gode placeringer i søgemaskinerne frem over er tricket simpelt: Skriv til brugerne først.

Forsøg efter bedste evne at hjælpe brugeren videre og at løse den situation, brugeren står i. Det er ikke uden grund, at brugeren har søgt efter information på nettet til at løse en given problemstilling. Hjælp brugeren med at løse denne problemstilling, og du vil blive belønnet af Google senere hen.

Andre ranking-parametre betyder i dag langt mere end den såkaldte keyword density – hvis den da overhovedet har noget at skulle have sagt efter at ens keyword er nævnt blot et par gange.

Fokuser din tid på at lave suveræne artikler, der hjælper brugeren videre, og forsøg herudover at lave et godt site. Et godt site er lig med lang tid brugt på siden af brugeren, mange sider set og en lav tilbagegangs-ratio for brugeren. Krydrer du det hele med gode og stærke links fra relevante sider i din niche, er du sikker på at erobre topplaceringer med rekordfart – og på ikke at miste dem ved første og bedste opdatering fra Googles hånd i fremtiden.

Der er ikke plads til overoptimering efter Googles Panda-opdateringer. Og det er din chance for at trække fra i søgeresultaterne.