Panda 4: Dem uden originalt indhold faldt på stribe

Siden Google første gang rullede deres – blandt søgemaskineoptimeringskyndige mennesker berygtede – Panda-filter ud i 2011, har vi set en række opdateringer til filteret.

Panda-opdateringerne kommer i form af enten deciderede ændringer i Googles algoritmer eller såkaldte ”data refreshes”, hvor Google trækker deres allerede eksisterende filter igennem nye søgeresultater og så at sige ’opdaterer’.

20. maj 2014 kom Panda 4.0 til flokken – og her var der tale om en af de største opdateringer til algoritmen i filterets historie.

Hele 7.5 % af søgeresultaterne blev, ifølge Google selv, ændret i en sådan grad, at en ’almindelig bruger’ ville lægge mærke til det. Til sammenligning var det samme tal for den første og meget voldsomme Panda-opdatering cirka 11.5 %.

Intet originalt indhold blev straffet – igen

Formålet med Panda-opdateringen har altid været at slå ned på dårligt og uoriginalt indhold. Google som søgemaskine lever af at finde relevante søgeresultater til sine brugere – og indhold, der bliver stjålet fra andre sider og ringe indhold har Google derfor ingen interesse i at vise.

Da den første Panda i 2011 blev kørt igennem var problemet især de såkaldte ”content farms”. Det var store sider med enormt meget indhold – men indhold, der enten var automatisk genereret eller af meget ringe kvalitet. Siderne fik besøgende af Google fordi at algoritmerne belønnede ”content farms” for at have meget indhold uden at skelne til, om der var tale om godt indhold eller ej.

Dette er i moderne søgemaskineoptimering i store træk ikke et problem. Content farms er ikke længere effektive og derfor bliver de heller ikke brugt.

Hvad der til gengæld er et problem er, at mange større sider lever af at ”tage” indhold fra andre side og samle det på egne. Der er tale om de såkaldte ’aggregators’. Og i Panda 4 lykkes det Google at slå ned på disse.

Det viser denne analyse fra søgemaskineoptimeringsværktøjet SearchMetrics, der med deres enorme database har taget et kig på hvilke sider, der vandt – og hvilke, der mistede en stor del af deres trafik ovenpå Panda 4.

Oversigtssider

Sider, der agerer oversigt og sammenligning over andre sider, blev i svær grad ramt. Der er fx tale om prissammenligninger, kuponsider, nyheds-aggregatorer og lignende.

Googles problem er, at disse sider reelt leverer den samme ydelse som Google og på denne måde bliver endnu et mellemled mellem den besøgende og det ønskede søgeresultat.

Oversigtssiden i sig selv er ikke det, den besøgende ønsker. Og derfor ikke et godt søgeresultat.

Listen i førnævnte link til SearchMetrics viser derfor en række populære sammenligningssider, som har mistet op imod 75 % af deres trafik – og derved deres forretningsgrundlag – med ét slag.

Det viser – igen – at det kan være farligt at have hele ens forretning baseret direkte på Google. Det tæller både den organiske trafik, der med én opdatering kan blive taget fra en, ligesom det tæller PPC-annoncering, hvor en mere velhavende konkurrent kan gå ind på markedet og gøre lige svært for ens virksomhed.

Google er nemlig til salg for højestbydende – og har konkurrenten en større pengetank, og er ens organiske trafik faldet efter en algoritmeændring, ser det først svært ud.