Skab tillid og undgå den næste Panda-opdatering

Panda-opdateringerne har siden starten af Googles udrulninger af dem ramt blandt andet affiliate-sider.

Det skyldes, at mange affiliate-sider – sider skabt for at lede videre til en given forhandling eller leverandør af produkter eller tjenesteydelser mod løbende kommission – ikke altid leverer så stor værdi brugeren.

Det er affiliate-siderne siden den første Panda-opdatering blevet meget bedre til. De har været opmærksomme på at skabe tillid omkring deres domæner.

At skabe tillid omkring domænet er noget enhver SEO-konsulent i dag bør være meget opmærksom på. Har hverken brugeren eller Google tillid til siden kommer der få besøgende – og de, der kommer, konverterer ikke.

Her får du et par gode råd til at skabe tillid omkring din side. Har du en SEO-konsulent allerede kan du passende gå tingene igennem med ham med henblik på at implementere dem korrekt og i tide.

Kontaktinformationer

Sørg altid for at kontaktinformationerne er synlige – ideelt set i bunden af din side, hvor de fleste brugere forventer at finde dem.

Det er både dit navn, dit CVR-nummer, adresse, telefonnummer og e-mail adresse, du bør have stående. Tager du ikke telefonen hele døgnet, så sørg i det mindste for at have en telefontid skrevet på, så dine potentielle kunder ikke ringer forgæves.

Kun de færreste af dine besøgende kommer nogensinde til at ringe til dig – men bare det, at dit telefonnummer er på siden er med til at skabe tillid omkring din virksomhed og derved flere konverteringer.

Ikke-indekserbart indhold

Hvad Google ikke kan læse og ikke forstår har søgemaskinen (forståeligt nok) ikke tillid til.

Derfor er eksempelvis javascript-redirects af links og iframes et problem. Hverken eller har Google mulighed for at læse. Du kan linke til de ”værste dele af nettet” uden at Google ved det, ligesom du kan indlejre indhold af alle typer med iframes uden at Google nogensinde finder ud af det.

At levere et relevant, men også sobert søgeresultat er meget vigtigt for verdens største søgemaskine. Derfor trækker det også kraftigt ned i vurderingen af din side, at Google ikke har mulighed for rent faktisk at læse, hvad der står på siden.

For store reklameblokke over folden

Google meldte ud for et år tilbage, at store reklameblokke over folden (over det punkt, du er nødt til at scrolle for at se) trækker ned i vurderingen af en side.

Du er derfor nødt til at veje to hensyn op imod hinanden – delvist hensynet for rent faktisk at tjene nogle penge på din side og dels hensynet til, at din side ikke skal skræmme brugere såvel som Googles robotter væk.

Sociale medier

At vise Google og dine besøgende, du er tilstede andre steder end din egen side, er også med til at skabe tillid.

Er din virksomhed tilgængelig på eksempelvis Facebook eller LinkedIn kan du passende et sted på din side linke videre til dette.

Sørg for på dine sociale kanaler ligeledes at linke tilbage til din egen side.

Har du gode anmeldelser på Trustpilot eller Google My Business kan dette også være med til at skabe tillid omkring din forretning – såvel for dine potentielle kunder som for Google.